Blog Abgreds

Ku lihat hijau

Posted on: 24 Jun 2010

 

Paling baik nak tau mata kita sihat atau tidak ialah waktu pagi. Bangun sebelum subuh. Jangan basuh muka dulu. Pergi buka tingkap. Yang lebih baik pergi turun ke laman. Ambil nafas dalam-dalam. Sambil tu buat latihan mata. Kalau di kampong lagi baik. Kampong yang damai… udara nyaman, burung berkicau… fuh, nostalgik sungguh.

Di kampong persekitaran pagi gelap lagi. Tiada lampu jalan. Rumah jarak-jarak. Belum ada yang pergi ‘pejabat’ pagi buta. Baik, sambung latihan mata. Dalam samar-samar tu, kita latih mata kita. Tengok benda dekat, tengok benda jauh berselang seli. Dan berulang kali. Camkan mana-mana objek yang jauh tu. Setakat mana jarak objek yang kita tengok boleh dicam dengan tepat. Kalau masih jauh, masih baiklah mata tu. Kalau depan mata pun dah tak cam, hem… pergi periksa mata ya.

Masuk waktu subuh, pergilah sembahyang. Dah selesai ? Baik, keluar lagi. Sambung latihan dan ujian mata kita. Mari kita lihat hijau! Lihatlah pokok-pokok keliling rumah. Lihat benda-benda jauh. Dongak ke atas. Tengok langit jauh-jauh. Kalau ada burung terbang. Ikut gerakkan mata arah burung itu terbang. Kalau rumah di kawasan bukit atau kawasan tinggi, lagi ‘tinggi’ kita punya tahap latihan.

Sejauh mana benda-benda kecil, benda jauh, dan benda yang berwarna gelap itu dapat dilihat dan dicam, maka itulah tahap kesihatan mata kita. Sebab itu orang kampong dan orang dulu-dulu jarang yang pakai cermin mata, kan? Ada banyak lagi tips memelihara mata. Cukuplah untuk kali ini. Mari kita lihat hijau!

p/s : skrin moniter komputer abgreds dah berapa bulan jadi hijau! Yang ini hijau tidak baik untuk mata! Hem, duit lagi. Kalau duit hijau lima tak apa lagi. Ni dah sah duit hijau lima puluh-lima puluh…apa nak buat.

Oleh itu, sebelum abgreds jadi abggreens, mari kita belajar tentang hijau.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 53,899 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my
%d bloggers like this: