Blog Abgreds

Aku tak tau malu?

Posted on: 3 Julai 2010

Kau orang tengok kat tepi tu, aku dah letak statistik blog. Mulanya nak tahan dulu. Malu tak ada orang jenguk blog aku. Kononnya nak tunggu sampai ‘sepuluh ratus orang’. Ha ha ha, berangan saja aku ni.

Aku sedar siapa aku. Hidung kemek. Kaki kematu. Kau orang dah cerita gajet ini, gajet itu. Aku terkial-kial pasal link pasal setting. Hu hu, kocik kocik tak mau tau, dah kedut baru kelam kabut.

Tentang statistik tu, kau orang nak sengih ke, nak gelak ke, kau orang punya pasal. Aku tak ada hal. Yang aku nak cerita adalah pasal malu tu. Ha, kalau nak cerita pasal malu ni, esok lusa tak habis lagi. Jangankan satu posting, satu blog tak cukup. Bukan satu blok, satu bangunan tak cukup!

Tapi aku kecilkan skop malu pada diri aku sendiri. Lebih tepat lagi pada saat aku publish statistik blog tu. Alah, dilema kecil yang konon-kononnya besar. Apa nak dimalukan? Angka ciput? Tak ramai kawan? Blog tak fofular? Tak dak ranking?

Tak masuk semua tu dalam kepala. Jangan ingat aku sombong pula. Aku tau kau orang semua sebahagian daripada landskap sesuatu blog. Aku pun suka jenguk laman lain juga. Cumanya, aku kena la berpijak di bumi nyata. Dah itu bahagian aku. Terima sajalah.

Itu statistik biasa seorang tua di kaki gunung! Dulu kawan kurang, duduk jauh sepelaung. Dulu hidup berteman mergastua dan burung. Dunianya kecil macam tempurung. Dah jumpa zaman kemajuan, berubah juga gaya kehidupan. Ngaji pasal komputer dengan laman sesawang. Ceh, belajar gaya sastera sikit.

Jadinya, cerita soal malu ni, kembaran dia adalah ‘biar bertempat’. Malu yang bertempat tu dimuliakan. Malu tak bertempat dihinakan. Dengan variasi kepercayaan, adat budaya dan macam-macam lagi, maka malu jadi sifat yang sungguh terbuka.

Setiap kita ada skema malu tersendiri. Itu hak aku dan kau orang juga. Jangan berhenti jadi malu yang bertempat. Belajar pula untuk menjauhi malu tak bertempat. Mungkin saat ini, kau orang sedang belajar malu. Aku pula saat ini sedang belajar tak tau malu, ngeh ngeh…

Oh ya, kalau tengok sekeliling, ramai rupanya yang tak tau malu. Dia orang ni ada belajar ke tidak?

p/s : semasa post entri ini, jumlah hits adalah 62.

Label:

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 53,876 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my
%d bloggers like this: