Blog Abgreds

Kepala nombor Tiga.

Posted on: 6 Ogos 2010

* entri ini adalah sambungan 3 entri yang terdahulu.

3 calon

“Nombor tiga ni, tuan-tuan, memegang peranan yang cukup-cukup penting”

“Saya nak tanya tuan-tuan, khasnya beliawanis-beliawanis kita ni, siapa yang nak jadi paaaliiing cantik!, hah, ada?”

“Hek eleh,..tersiput-siput malu konon. Ada tu, bukan tak ada. Tak mau cakap saja. Dan siapa pulak yang nak jadi paaaliiing huduh? Yang ni confirm tak dak punyalah…manusia…”

“Baiklah, tuan-tuan sidang hadirin, tiap yang ekstrem, risikonya pun ekstrem. Nak jadi paling cantik contohnya, boleh. Tapi bersiaplah nak kena ngorat lelaki hari-hari. Kena gambo hari-hari…nak macam tuh?”

“Nakkk!”, eh,ada yang menyahut? “Wei, awak jantan memang le nak saja…!”, balas tuan penceramah tersengih.

“Oleh sebab itu, manusia ni lebih cenderung mengambil jalan tengah. Pertengahan. Itu dia keyword untuk kepala nombor tiga ni, tuan-tuan…”

“Pertengahan ni duduk di antara dua keadaan. Biasanya terjadi bila kita berhadapan dengan suatu pemilihan”

“Pilihan ini asalnya dua item saja. Contohnya baik dan jahat. Dan pilhan asal biasanya juga pilihan yang ekstrem sifatnya. Misalnya jahat sangat dengan baik sangat – dua-dua ni susah dan menyusahkan”

“Yang paling selamat, duduklah kat tengah…sederhana…buat baik berpada-pada, buat jahat masuk dalam paper…gitu”

Hadirin tergelak kecil mendengar simpulan bahasa versi si tukang cakap.

“Rasulullah saw. pun selalu ingatkan kita agar bersederhana. Jangan boros, jangan pula kedekut”

“Jangan selalu serius. Masam saja mukanya. Jangan pula asyik berlawak. Nanti kena cop lawak bodoh, ya tak?”

“Ambil jalan tengah. Kejap serius. Kejap ketawa. Ada masa suka, ada masa duka. Hidup pun tak le semacam saja…macam robot pulak

“Ni nak masuk bulan puasa ni. Ingat, sederhanakan bab berbuka tu. Tak payahlah borong juadah hari-hari. Kita nak puasa, bukan puaskan rasa”

Ha ha ha…. masing-masing tertawa. Adalah yang terkena pada diri sendiri tu.

“Secara mudahnya, nombor tiga ini menjadi pemudahcara untuk kita membuat keputusan yang lebih adil, lebih selamat dan meyakinkan”

“Nah, tuan-tuan sedara sedari, kita dah tahu sekarang apa yang disebut nombor kepala ni. Nombor satu apa dia, nombor dua apa dia, dan nombor tiga apa dianya”

“Memang beza sungguh dengan nombor ekor!, tuan-tuan. Tapi amat malang, sebahagian kita di luar sana dah tergelincir”

“Kepala dia orang dok ingat nombor ekor. Haram ke, dosa ke…dah tak pikir agaknya…sedih kita tuan-tuan. Kita harap agar mereka itu akan insaf…”

“Saya harap kita semua dah faham apa yang kita bicara dua tiga hari ini. Tidak ada istilah ilmu ini tak penting, ilmu itu lebih penting..”

“Semua bentuk pengetahuan penting untuk manusia. Semuanya ada manfaat bagi mereka yang mahu…”

“Baiklah, kita sudahi sessi kita dengan bersyukur kepada Allah Taala. Sesungguhnya yang baik itu daripada Allah, yang buruk itu atas kelemahan saya jua…”

“Sekian, terima kasih banyak-banyak, dan assalamu’alaikum wbt…”

(Tamat)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 53,876 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my
%d bloggers like this: