Blog Abgreds

Kaki nombor pun beriman!

Posted on: 14 Julai 2011

Korang kalau tengok orang main nombor, apa first impression korang? Mesti yang tak baik, kan? Pandangan kasar memang macam tu.

Tapi korang ada terfikir tak, apasal dia orang (orang kita/islam) tu main nombor? Suka-suka? Atau tabiat? Atau buang tebiat?

Aku ada kenal seorang kawan kaki nombor. Bukan kaki nombor sebarangan tau. Kawan ni ada ilmu. Ada agama. Ada imanlah pendek kata.

Ada iman hape kalo pi tikam ekor? Macam ni….

“Bapak aku pesan, Red. Kat dunia ni, semua Allah punya. Yang baik Allah punya, yang jahat Allah punya jugak”, kata dia.

“Bapak aku pesan lagi, nak buat benda baik, minta tolong Allah. Nak buat benda jahat, pun kena minta tolong Allah. Bapak aku pesan la…”

“Jadi satu masa tu, aku betul-betul tak ada sen (duit). Ada hutang kawan lagi. Nak kerja apa pun dah tak tau. Buntu aku masa tu”

“Entah macamana aku terfikir nak tikam nombor. Agaknya dah kesetanan aku nih. Tapi aku teringat pesan bapak aku tu”

“Aku pun buatlah. Aku berdoalah bio Allah bagi aku rezeki kena nombor. Eh, betul nih. Aku doa macam orang lain yang baik-baik tu jugak…”

“Tak lama lepas tu, aku nak beli nombor. Tapi ada ilham datang suruh aku belajo tikam betul-betul. Bio kena ribu-ribu…eh, betul jugak tu”

“Aku pun pergilah berguru. Aku cari otai-otai nombor yang aku tau. Akhirnya aku dapat ilmu tikam nombor ni. Ko tau apa dia?”

Ko pergi kedai nombor hari tutt…, masa tutt…hekhekhek…rahsia aku Red. Mana boleh kasi tau. Ko nak pergilah belajo sendiri!”

“Dah tu, aku pun pergi nombor. Sekali beli – tak kena. Dua kali – tak kena jugak. Aiii… apakebenda ni….aku dah kena tipu ke..?”

“Duit aku pun dah habis dah. Tapi aku tak putus asa. Aku pinjam duit kawan aku. Aku beli lagi. Tup-tup…, eh, kenalah!”

“Tapi aku tak boleh pulak ambil duit tu. Aku dah janji nak bagi semua duit tu kat dia kalau kena….alamak aii...”   

Rupa-rupanya kawan aku ni tak pernahnya dapat duit hasil tikam nombor tu. Dan dia pun perasan akan sesuatu. Sesuatu isyarat….bahawa…

Satu, kalau beli pakai duit dia – mesti tak kena. Orang lain belikan untuk dia pakai duit dia, pun tak kena.

Dua, tapi kalau beli pakai duit orang – boleh kena. Belikan orang lain pakai duit orang tu sendiri – pun boleh kena.

Fikir punya fikir, sedarlah dia bahawa bukan itu caranya minta rezeki. Doanya betul ditujukan kepada Allah, tapi kaedahnya pula yang tak direstu Allah. Tentulah rezeki tak sampai. 

Dan dia juga insaf, itu salah satu ujian dari Allah jua. Benar dia dalam kesempitan. Benar pesan yang sampaikan bapanya. Dan benar semuanya milik Allah.

Namun jika ada iman dan taqwa, biar sebesar zarah, Insya Allah, Allah akan melindungi hamba-hambanya. Sungguh Dia Maha Pengasih lagi Penyayang.

“Alhamdulillah, Red. Syukur aku dilindungi Allah tanpa aku sedar. Nasib baik aku tak sampai termakan duit nombor dulu…”

Memang kaki nombor itu buruk perangainya. Tapi tak semua kaki nombor busuk hatinya. Sebelum tahu kisah empunya, baik di doakan yang baik-baik saja…

p/s : Jangan main nombor okey…haram tu…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 53,876 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my
%d bloggers like this: