Blog Abgreds

Archive for the ‘aksara retro’ Category

Sejarah besar Bukit Kepong, korang mesti tau punya!

1. Peristiwa serangan komunis terhadap pasukan keselamatan di Balai Polis Bukit Kepong, seperti yang korang baca dalam buku sejarah.

2. Dato’ Jins Shamsuddin melakar sejarah dengan pembikinan filem bersejarah ‘Bukit Kepong’, seperti yang korang tengok setiap kali hari Merdeka.

3. Peristiwa serangan pembangkang terhadap pasukan pemerintah di arena politik negara berkaitan ‘Peristiwa Bukit Kepong’, seperti yang korang lihat dalam senario terkini.

Cukuplah tu. Korang dah tau pun. Tapikan ada sejarah yang korang tak tau, terutamanya masa Dato’ Jins buat filem tu. Betul! Mari aku bagi tau… Baca baki entri ini »

Masa tu kat tempat aku cuaca redup. Ada mega mendung sikit-sikit. Tak jadi ni…bisik hati aku. Dua tiga kali aku hembus kat udara. Mana tau cerah balik.

Sampai ke petang, macam tu je la. Makin kuat rasa tak jadi. Mak dengan abah pun selamba je. Abang, kakak buat kerja masing-masing.

Berita Nasional TV1 habis tepat jam 8.30 malam. Satu desa menjadi senyap sunyi. Semua mata terpaku kat depan tv…menanti…dan menanti…

‘…..jatuh pada hari ESOK !, sekian haribulan, sekian tahun…. sekian….’

Demikian diumumkan. Sejurus, seluruh perkampungan menjadi hingar bingar. Semua anggota keluarga bersorak riang. Esok hari raya!

Serta merta kedengaran bunyi meriam buluh, bunga api, mercun…dan tidak ketinggalan suara isi rumah di sana sini.

Inilah memori raya paling indah bagi aku. Sungguh klasik dan nostalgik. Tak akan dapat aku ganti dengan mana-mana momen raya yang lain.

ESOK yang dimaksudkan adalah 1 Syawal, iaitu hari pertama hari raya sebab telah kelihatan anak bulan syawal.

Tetapi kalau anak bulan tidak kelihatan, ertinya masih ada kemungkinan esok kena berpuasa lagi untuk mencukupkan 30 hari berpuasa jika anak bulan tidak kelihatan. Dalam kalender biasanya ada tanda ** seperti gambar di atas.

Dengan pengumuman tersebut, semua orang disamping gembira, tetapi jugak menjadi kelam kabut dek persiapan raya yang belum siap!  

Kelam kabut itulah yang teramat-amat manis dalam ingatan aku hingga hari ini. Bayangkanlah, dalam tempoh beberapa jam sebelum subuh aidil fitri esok hari, seribu satu macam kerja yang nak dibuat.

Langsir belum pasang, ayam belum tangkap, cat tak sudah lagi, ketupat lauk pauk semua nak kena masak….hish...macam-macam….

Pertama sekali kena serbu…kedai runcit yang cuma ada sebuah dua tu. Berebut-rebut cari barang itu, barang ini. Habis stok pulak..., dah kena cari kat pekan atau kedai kampung sebelah.

Bahagian aku dah tentu kena tangkap ayam. Cehh... malam-malam pi sakat ayam yang tengah tidur. Susah wooo…ayam ni cuma tidur-tidur ayam je…baru nak jerkah, dia dah lari 100 meter haha…

Semua orang tak tidur malam tu. Ada saja kerja nak buat. Dah dapat tangkap ayam, aku cabut pergi ngulor…ehh..pergi main meriam buluh. Tak tahan dengar bunyi meriam kawan aku kat sebelah sana.

Sedar tak sedar, aku main sampai subuh rupanya. Balik rumah semua dah siap!! Ketupat rendang dah saji atas meja. Tapi muka masing-masing dah macam kuli batak…minyak-minyak… ahak!

Tak apa. Kejap lagi mandi. Lepas tu muka ceria sebab hari ini hari raya!!

Yang lebih dramatik itulah seperti yang aku tulis di permulaan tadi – cuaca mendung. Macamana nak nampak anak bulan, kan? Jadi masing-masing agak lusalah rayanya. Tup-tup besok ko…ha hambik…

*   *   *

Sekarang dah tak ada suasana tu. Iyalah, susah juga nak tunggu pengumuman yang suspen’ macam tu setiap kali. Kelam kabutnya pun nanti dah jadi berganda-ganda pulak.

Baik tetapkan saja. Puasa 30 hari, lepas tu raya. Tak ada ‘suspen’, tak ada kelam kabut. Jadual raya boleh susun cantik-cantik punya…

Habis tu, apa hal dengan teropong anak bulan tu? Teropong makin canggih, tapi asyik tak nampak jeroppss….itu gua tak tau beb! 🙂

Nota : seingat aku, mulai tahun 90 an tarikh raya ni macam dah tetap, kan?

Baiklah tuan-tuan dan puan-puan, hari ini kita ada resepi istimewa. Resepi klasik lagi asli dari orang kampung.

Resepi ni sudah pupus ya tuan-puan sebab chef-chef dia dah tak ada di kampung. Ataupun kampung-kampung chef dia dah tak ada ...haha... 

Bahan utama :

Nenas masak / separuh masak / suku masak 3 biji. Putik nangka / putik cempedak seplastik. Jambu batu masak / mentah 3/4 biji.

Semua bahan dibasuh bersih. Jumlah bahan untuk hidangan 10 orang. Err..10 orang budak-budak kecik… kalau ada lebih, tambah lagi ye..

Bahan penambah perisa :

Garam dan gula secukup rasa. Sedikit cuka. Seberkas pucuk daun asam. Satu cedok air masak. Sedikit cili api untuk memerahkan telinga budak-budak.

Bahan penggaul :

Cari lesung kayu (lesung buat menumbuk padi untuk diambil antah/berasnya) dan bersihkan. Cari alunya dan bersihkan juga la. Panggil abang Leman mintak tolong tumbuk. Budak-budak mana kuat angkat alu kayu tu.

Cara-cara membuatnya :

Kupas nenas dan cincang. Tumbuk sedikit sedikit. Masukkan bahan utama yang lain. Tumbuk sedikit-sedikit sampai jadi macam rojak petis tu lah..

Masukkan bahan penambah perisa dan tumbuk serta gaul hingga sebati. Jadilah rojak kampung versi pop yeh yeh lapan puluhan haha

Kemudian, panggil makcik Yutt suruh dia rasa okey ke tak…Dah okey makcik Yutt? Okey… rojak kampung dah siap untuk dihidang!

Suruh budak-budak ambil daun pisang untuk dijadikan pinggan polystren original hehe… Bersihkan dan koyak-koyak sebesar kertas A4 tu. Ambil seorang satu dan suruh beratur.

Cedok pakai senduk. Seorang dapat satu senduk. Carilah tunggul kayu ke, batang kayu rebah ke… alah, bersila atas tanah pun jadi!

Sambil makan tu sambil ngata la baru sedap, kan? Kalau tambah nenas sikit sedap ni…kalau manis sikit sedap ni…kalau jadi rojak petis sedap nih..! minda budak-budak pasal makan memang laju… 🙂

Jadi, itulah saja resepi kita hari tuan-tuan dan puan-puan. Kalau kat kampung tuan-tuan ada otai-otai rojak kampung ni, apa kata usha dia orang.

Mana tahu ada yang masih kepingin buat rojak kampung ni. Cuma satu benda je la yang susah nak cari…lesung kayu! Mana mau cari?

Nota : entri retro mengenang kisah rojak kampung penulis zaman kecil-kecil dulu. Faktanya cuma berdasarkan ingatan separa tua penulis.. 🙂

“Bapak, aku dah balik ni. Ni bapak, cikgu suruh bapak sain kat sini”

“Kat sini ya..ha..dah sain dah. Ko dapat nombor berapa, nak?”

“Nombor satu pak!”

“Nombor satu? Wah , pandai anak bapak! Yang ni biru-biru apa nak?”

“Itu markah pak. Biru tu bagus pak”

“Ooo…yang merah-merah ni apa, nak?”

“Itu lagi bagus pak. Cikgu tulis merah biar nampak terang pak”

“Ooo…macam tuh. Ha, nah. Besok cakap dengan cikgu yang biru tu kasi merah, ya nak?”

“Beres pak!”

Lagi imbasan kenangan abgreds. Ini kisah kawan abgreds. Kami dulu dikelaskan ikut prestasi peperiksaan. Kawan abgreds ni memang kureng sikit.

Dia pelajar lemah dan belajar di kelas paling lemah. Dikelilingi oleh persekitaran yang juga lembam. Tapi waktu periksa, dialah kawan abgreds yang paling ceria!

Rupanya dia paling cerdik dalam kelas yang lembap tu. Setiap kali periksa, dia mesti dapat nombor satu! Huh, hero tak hero la, kan?…

Dari 10 subjek, dia lulus 4 dengan markah paras hidung! Puuunn dapat nombor satu! Kui kui…kembang kempis bagi tau bapaknya setiap kali.

Si bapa pun level sama. Dengar nombor satu jer, dah senyum sampai telinga. Anak bapak pandai…nombor satu…dengan bangga bapak dia pun sain!

Maaf kawan. Bukan nak hina. Tapi kisah engkau ni cukup manis sampai melekat dalam memori abgreds sampai kini.

Dan sekarang kawan abgreds tu dah pandai dah. Dah kerja, dah kahwin dan ada keluarga. Kalau cerita bab ni mesti kami tertawa.

Ketawa? Ya… sebab dia tau dia siapa. Kenapa duduk kelas yang lemah? Kenapa boleh dapat nombor satu? Kenapa bapanya bangga dengan dia?

Semuanya berkisar tentang kurang ilmu…Dia tau dia tak pandai. Dan dia juga tau bapaknya lagi kurang pandai. Apa lagi…kena kelentong pun bangga…

Masa tu abgreds belajar di kelas yang pandai sikit kononnya. Periksa lepas 10 subjek dengan markah A dan B pun masih nombor belas-belas.

Jadi, nak pandai, berkawanlah dengan orang pandai! Tapi awas!, pandai ilmu bertambahlah ilmu, pandai tipu jadilah penipu!

Oh ya, ada satu pantun budak-budak yang teramatlah fofular masa tu…

Pen merah pen biru, U marah I lap (love) U….ngeee… 🙂 🙂

Bab satu – buat layang-layang.

Ambil kertas suratkhabar. Bentangkan. Gunting empat segi sama. Ambil lidi penyapu dua batang dan ikat di kedua belah pangkal. Letak lidi yang dah telah diikat di atas jari. Buat timbangan. Panjang mesti sama. Berat mesti sama. Kalau pakai buluh diraut pun sama. Mesti mau seimbang. Lidi atau buluh untuk tulang layang-layang pun kena buat.

Pergi toreh pokok getah. Tunggu sekejap. Dapat dalam setengah cawan getah dah cukup. Bawa susu getah ke ‘pejabat operasi’. Sapu dua sudut kertas suratkhabar dengan susu getah. Tunggu sekejap. Agak-agak nak kering, ambil lidi/buluh sayap layang-layang. Lentur hingga hujung sudut suratkhabar. Lipat kertas dengan lidi/buluh berada di dalamnya.

Letak tetulang layang-layang. Wokeh! Siap dah badan layang-layang. Sekarang buat ekornya. Gunting memanjang, kira-kira lebar tiga jari (?). sambung satu-satu. Lekatkan pakai susu getah. Agak-agak panjang lapan kaki (?) cukup. Sambung ekor layang-layang ke badan layang-layang. Dah siap!

Bab dua – buat tali layang-layang.

Pergi kedai runcit wak Jaman. Beli tali lembu tiga posen. Dapatlah dalam empat hasta (?). Bawa tali lembu ke ‘pejabat operasi’. Pegang pada satu hujung. Panggil seorang kawan, suruh pegang hujung satu lagi. Pusingkan tali lembu ikut arah lawan ia dipintal. Pusing sampai pintalannya longgar.

Panggil lagi seorang kawan. Suruh dia ambil utas-utas kecil tali lembu tadi. Tarik seutas demi seutas. Utas kecil yang telah ditarik diletak pada pokok cenderai. Panggil lagi seorang kawan. Kerja dia ialah menyambung utas-utas tadi menjadi ‘tali tangsi’.

Panggil lagi seorang kawan. Mulanya dia kena cari empat lima tin susu atau tin sardin. Dah dapat, pergi ke ‘pejabat operasi’. Kerja dia menggulung ‘tali tangsi’ untuk menjadi tali layang-layang. Buat sampai sorang satu dapat satu ‘set’ tali.

Dah siap tali? Pergi ikat pada layang-layang. Mari kita main layang-layang! Eh, alamak hari dah petang. Angin mati. Baliklah. Main esok sajalah. Okey, kawan-kawan, balik dulu. Jumpa esok.

Bab tiga – hujan!

Punyalah excited nak main layang-layang, pagi-pagi buta dah bangun. Basuh muka tak. Kencing tak. Terus tengok layang-layang. Sengih.. dah imagine layang-layang dok melayang liang lintuk membelah angkasa!

“Red !! buat apa tu?!” Suara ‘rimau’ dah mengaum. Hish kakak ni, sibuuukkk aja. “Hah, jangan gatal-gatal nak main. Pegi kencing, lepas tu basuh muka, lepas tu sarapan. Karang ikut kakak pungut getah beku!” alamak, camana nak main layang-layang?

Pukul satu dah. Kejap lagi pukul dua, boleh mula ‘operasi’. Tangan bau getah sekrap (getah beku) lagi. Dah tenyeh pakai limau nipis, bau lagi… ah, bau-baulah, yang penting petang ni mesti main layang-layang. Mesti..mesti….mesti……..z .. zz …. zzz….

 Buka mata saja, terus tengok tingkap. Alamak lagi, hujan pula dah! Duduk. Terkebil-kebil. Gosok-gosok mata. Korek hidung. Toleh kat layang-layang sekejap. Huhu.. air mata dah keluar. Kakak rimau jeling kat aku, “ ha, pergilah main. Pergilaaahhh…” tak apa kau kak. Nanti Red main, jangan harap nak bagi kakak!

Hari ini tak boleh main layang-layang, hujan. Hem…, esok lagi!

Bab empat – cari tempat melayang layang-layang.

Kalau musim konda-kondi ke, atau musim ting-ting, atau musim galah panjang, tak susah nak cari port. Laman rumah banyak. Tapi kalau musim layang-layang, fuh, jenuh beb! Padang sekolah kalau tak booking awal, dah tak dapat masuk.

Bebudak yang rumahnya tepi padang dah congquer. Kadang ajak geng dari kampong sebelah. Padang pun bukan besar. Dua tiga group joint, habis penuh. Hem, cari port lainlah. Melilau biji mata. Tak jumpa. Panggil kawan meeting. Cari tempat nak main layang-layang.

Usin kata kebun wak Asim baru diperun- nak ganti pokok getah dah tua. Apa lagi, serbu! Tiba saja kat sana, dah ada yang parking. Tapi masih ada tempat. He he.. dapat juga tengok layang-layang ni terbang melayang. Seronok sungguh. Sedar-sedar hari dah petang.

Malam. Lepas mandi tadi, tengok layang-layang lagi. Esok nak main baik punya. Tali tangsi dah tambah lagi segulung. Mesti lagi tinggi dia naik nanti. Dan jadi juara!

Esok, pagi-pagi dah sampai kebun wak Asim. Tak ada orang lagi. Main seorang diri. Pukul dua – tidak ada orang lagi. Aik? Mana pergi semua orang? Pukul tiga… Ijam datang. Tak bawa layang-layang pun?

Mana layang-layang kau Ijam? Apalah kau ni Red. Musim layang-layang dah habislah. Dia orang ‘start’ main galah panjang…!

p/s : secebis kenangan era lapan puluhan…

 

Dia seorang cikgu pencen. Seorang cikgu zaman skuter. Anaknya juga seorang cikgu. Cucunya juga sedang kursus jadi cikgu.

Ini cerita tentang cikgu. Tentang dia. Katanya, cikgu sekarang tak macam cikgu dulu. Cikgu dulu pangkat dia saja dah orang hormat. Orang tabik dan segan.

Cikgu dulu tak ada saingan. Nak tahu tanya cikgu. Nak pandai tanya cikgu. Nak informasi tanya cikgu. Pendeknya, cikgulah ‘ komputer’ zaman dulu.

Murid dulu tak ada komputer. Internet belum wujud. Semua benda nak rujuk pada cikgu. Semua masalah mengadu pada cikgu.

Cikgu dulu terpaksa belajar banyak perkara. Cikgu dulu jadi cikgu dan jadi ‘murid’ setiap masa. Baca suratkhabar, majalah, buku ilmiah tebal-tebal…

Masalah murid dulu bukan saja tentang pelajaran. Semua adu pada cikgu. Tak ada baju sekolah, tak ada duit makan, kasut dah koyak, rumah abah bocor, mak suruh pergi menoreh…macam-macam…

Dan macam-macam caralah cikgu nak selesaikan masalah muridnya. Dulukan duit sendiri, pergi ziarah rumah, jumpa ketua kampung, jumpa ajk surau…

Nak pergi bukan ada kenderaan. Paling biasa adalah basikal palang. Yang pandai berjimat dapat beli motor skuter. Itulah yang dibawa ke hulu ke hilir.

Dah jumpa ajk surau karang, cerita punya cerita, masuk topik kenduri kendara. Ajk mengadu dana tak ada. Minta cikgu jumpa ketua kampung.

Hajat hati tadi nak minta derma. Langsung diam tidak terkata. Dah kena tolong ajk surau pula. Ni lah pangkat cikgu dulu kala…

Katanya lagi, anaknya juga jadi cikgu. Tapi tak sama dah macam zaman dia dulu. Dah pakai kereta, dah guna komputer. Serba serbi kemudahan ada.

Tapi kepala pusing macam kena migrain. Murid sekarang baiknya kurang. Anaknya jadi cikgu tak tahan. Hari-hari kena masam. Hari-hari kena garang.

Niat nak didik penuh kasih sayang, tapi terpaksa mengherdik, terkadang mencemuh, terkadang macam nak bagi pelempang!

Dia menghela nafas panjang. Katanya, dulu dialah yang memberi perangsang. Agar anaknya juga menjadi guru. Seperti dia suatu waktu dahulu.

Tidak menyangka begini pula, anaknya di zaman cikgu komputer. Dan anak didik anaknya di zaman internet…

Katanya lagi, dia tak tau nasib cucunya. Bakal cikgu di zaman ‘www’. Zaman cikgu di dunia baru- internet dan dunia siber.

Apakah lebih baik dari anaknya? Atau lebih ……….. dari anaknya? Dia tidak pasti. Tak terfikir di benaknya. Dia sudah berusia, katanya…

Cikgu skuter, cikgu komputer, cikgu siber

Bagaimana prinsip perjuangan kalian?

Tetap teguh kukuh?

Alhamdulillah….

sumber : google

Hari ni aku teringin nak segarkan minda aku. Nak cerita zaman aku kecik. Beringus lagi. Cerita dulu la tahun tujuh/lapan puluhan.

Budak-budak dulu mana ada tv atau radio. Komputer lagilah tak ada. Sebab tu budak dulu-dulu kena kreatif. Berangan kejap. Lepas tu cuba aplikasikan jadi realiti. Realiti tahap budak-budak la. Contohnya main bas tali. Meh aku citer sikit.

Dengan tali rafia, sambung-sambung jadi satu gelung besar. Sorang pegang depan merangkap driver. Sorang pegang belakang tukang jaga tiket.

Duitnya pakai daun pokok jer. Daun besar nilai besar. Daun kecik nilai pun kecik. Bas ‘diregang’ oleh driver dan penjaga tiket. Penumpang bayar dulu tiket baru masuk dalam bas.

Kumpul ramai-ramai. Dah penuh, jalanlah. Jalan sikit, pemandu jerit “ha dah sampai Muo!”. Jalan jauh sikit “ dah sampai Kolumpo!” hehe.. dia tukang tentukan tempat tu kat mana – kat mana.

Penumpang nak turun ni. Nak tekan loceng? Pakai mulut jerr…Ting!! keluarlah dari bas tu. Dah sampai Kolumpo…konon tengok-tengok la sekeliling … tunjuk-tunjuk … ceh…pandai berlakon siott..

Tukang jaga tiket merangkap juga gear ‘gostan’. Konon bas nak ngundur. “gostan..gostan… lagi..lagi…opp!! ada lubang!..” macam betul…

Seronok kan jadi budak-budak? Kerja main jer. Tak pikir susah payah mak bapak besorkan kita. Sekarang dah jadi mak, jadi bapak baru tahu.

Oh ya, kreativiti main bas tu tak lengkap lagi. Kita orang siap imagine jalan dengan eksiden! Jalan lurus, belok-belok, naik turun bukit…

Sesekali buat konon-konon eksiden langgar pokok la, langgar lembu. Ada bunyi hon panjang, hon pendek…pendek kata macam naik bas betul!

Okeylah, sesekali izinkan aku tulis entri yang personal sikit. Emosi beb… macam-macam perasaan dan perasan dalam fikiran aku bila tulis entri macam ni.

Korang macamana? Apa korang buat kecik-kecik dulu?

Abgreds : belajar jadi orang besar!

garangAku teringat kepada cikgu aku yang seorang ni. Muka dah la garang gaya algojo. Yang paling aku ingat – tak pernah nampak dia senyum.

Kami semua memang kecut dengan dia. Bila tiba masa subjek dia aje, sunyi sepi kelas macam dilanggar garuda.

Satu hari tu, dia masuk dengan muka yang super masam punya 😦 . Biji mata macam nak terkeluar. Pucat lesi kami dibuatnya.

“Hari ini saya nak kamu buat kerja sendiri. Jangan bising. Faham?” katanya dengan suara yang kuat. “Faham, cikgu”, jawab kami.

Lega sikit. Tak mengajar maknanya tak adalah antara kami yang kena marah, kena herdik, kena denda itu ini seperti selalu.

Cikgu lalu duduk di meja guru dan sibuk buat sesuatu. Sesekali dia menjeling kami. Muka tetap garang. Kami tak terkutik pun. Terpaku kaku.

Tiba-tiba cikgu tu berdiri. Mukanya lebih masam. Dikepal-kepal sehelai kertas lalu dibaling ke tong sampah. Fuh! Kami dah cuak semacam.

Semua mata terarah ke cikgu. Cikgu tu juga memandang kami. Seketika kemudian, mukanya bertambah merah.

Tiba-tiba kau orang tahu, dengan muka yang bertambah merah tu, cikgu jalan perlahan-lahan. Mata kami mengikut saja. Pergi ke mana?

Laa… dia pergi kat tong sampah tadi. Dia ambil balik kertas yang dibuang tadi. Dan itulah…itulah kali pertama kami tengok dia senyum.

Senyum dengan muka merahnya. Mulalah ada antara kami yang tersenyum. Lama-lama… cikgu ketawa. Pecah juga ketawa kami seisi kelas, wakaka… gelinya hati kami.

Tak tertahan kami dengan insiden cikgu tu. Bayangkan muka seorang algojo tiba-tiba berubah jadi wajah badut sarkas…lawak la cikgu!

Kadangkala kita terkena juga peristiwa yang memalukan diri. Apa nak buat. Sesekali jadi sang badut okey apa…mengembirakan orang lain.

Dan cikgu kami itu telah belajar sesuatu – kurangkan garang, tambahkan senyuman… betulkan, cikgu?

p/s : gambo hiasan je…bukan gambo cikgu ensem aku arr.. 🙂


Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 64,017 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my