Blog Abgreds

Sejarah besar Bukit Kepong, korang mesti tau punya!

1. Peristiwa serangan komunis terhadap pasukan keselamatan di Balai Polis Bukit Kepong, seperti yang korang baca dalam buku sejarah.

2. Dato’ Jins Shamsuddin melakar sejarah dengan pembikinan filem bersejarah ‘Bukit Kepong’, seperti yang korang tengok setiap kali hari Merdeka.

3. Peristiwa serangan pembangkang terhadap pasukan pemerintah di arena politik negara berkaitan ‘Peristiwa Bukit Kepong’, seperti yang korang lihat dalam senario terkini.

Cukuplah tu. Korang dah tau pun. Tapikan ada sejarah yang korang tak tau, terutamanya masa Dato’ Jins buat filem tu. Betul! Mari aku bagi tau… Baca baki entri ini »

Sempena aidil fitri, saya berkesempatan menziarahi sanak saudara di sekitar Johor Bahru kelmarin. Perjalanan yang agak jauh bagi saya.

Memperuntukkan waktu perjalanan lebih kurang 2 jam pergi dan 2 jam balik, dan 2 hari 2 malam tempoh ziarah, saya berdoa agar jentera usang kancil 660 saya tidak bermasalah. Baca baki entri ini »

Syukur alhamdulillah, seminggu sudah aidil fitri disambut oleh umat islam. Mudah-mudahan pengisiannya dapat kita laksanakan menurut syariat.

Antara memori indah penulis kali ini ialah pertemuan semula rakan-rakan persekolahan dulu yang ada antaranya sudah berbelas tahun tidak ketemu.

Sebaik bertentang mata, ingatan penulis langsung mengimbau pelbagai peristiwa dan kenangan yang pernah dilalui saat bergelar pelajar bersama dengan rakan-rakan tersebut.

Kami bersembang panjang tentang diri masing-masing. Memang tak cukup masa. Tapi cukup memadai untuk merungkai rindu kepada mereka yang Allah takdirkan bagi kita sebagai SAHABAT.

Sahabat ialah orang yang sangat kita percayai. Seorang yang menjadi diri kita yang kedua. Yang sanggup bersusah payah dan berkorban untuk kita.

Penulis pernah bertemu seorang guru yang mengungkapkan betapa pentingnya peranan sahabat bagi seseorang.

Mengambil contoh dari riwayat Rasulullah, Nabi sendiri berkenan mengangkat sebilangan pemeluk Islam awal sebagai sahabat kepada Baginda.

Sokongan keluarga memang penting. Namun jika tiada para sahabat, tugas Baginda untuk berdakwah tentu menjadi lebih sukar.

Para sahabat Bagindalah yang mewarisi kitabullah dan segala macam sunnah untuk disebarluaskan di kemudian hari.

Para sahabat Bagindalah yang bekerja keras dan bertungkus lumus berusaha agar syiar islam terus berkembang dan ke seluruh alam ini.

Atas usaha para sahabat itulah jua kita dapat mengenal Allah dan mengecap kemanisan iman dan taqwa di bumi nusantara sekarang ini…

Ala, kisah pasal kawan saja? Bagi penulis, setiap peristiwa ada hikmahnya. Tidak mengira kecil besarnya, penting tidaknya, semua terkandung ilmu yang sangat tinggi.

Seharusnya kita insaf, apa jua peristiwa yang berlaku di sekeliling kita adalah dengan takdir Allah. Sudah tentu ada ‘sesuatu’ yang menjadi bahagian kita.

Setidak-tidaknya, kita terfikir perihal persahabatan kita. Adakah kita punya sahabat? Bagaimana kita menjaga persahabatan dengan teman-teman rapat kita?

Adakah kita waktu ini tidak punya sahabat sejati? Jika tiada, kenapa? Kenapa orang lain sukar berkawan dan bersahabat dengan kita?

Adakah boleh sahabat di alam siber ini menjadi sahabat di alam realiti? 🙂
Tentu saja boleh asal ada kemahuan…kan?

Seperti kisah kawan penulis ni… http://familiazam.com/dari-alam-maya-ke-alam-nyata.html

 

Sebagai hamba kepada yang Empunya, pantas sekali untuk Dia menguji duga akan ciptaan-Nya sebagaimana pun jua.

Lebih-lebih lagi Dia telah berjanji pada suatu masa nanti, segala ciptaan-Nya akan di timbang sukat mencari yang mana yang hitam mana yang putih suci.

Begitu juga kita sebagai penghuni di dunia yang fana ini. Segala-galanya ada aturan ada anutan. Ada PR sebagai aras tandaan…

1. KA : MerdeKA.

Kesampingkan seketika masalah diri. Renung sejenak si ibu pertiwi. Tentang damainya. Tentang amannya. Tentang merdekanya.

imej dari googleIya, pentafsiran merdeka bisa saja berbeda. Kita manusia memang demikian sukanya. Namun terbatas di titik yang sama. Iaitu bahawa merdekanya kita suatu anugerah-Nya!

PR bagi merdeka tersangat luas. Negara terlepas dari penjajahan yang buas. Memerintah sendiri tentulah bebas. Namun rintangan begitu keras!

Berdoalah kita semua. Moga merdeka sepanjang usia. Ibu pertiwi tanah air tercinta. Akan kupertahan ke hujung nyawa!

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan!

2. YA : RaYA.

Ramadhan sudah sampai ke hujung. Pencinta Allah sedih dan murung. Waktu yang berkat akan berlalu. Bagaimana PRnya aku dan kamu?

Syawal kembali menjengah hari. Untuk gembira untuk dirai. Maaf memaafi eratkan silaturrahmi. Itu lazimnya PR aidil fitri.

Aturan Allah sesungguhnya indah. Ada masa berlapar, ada masa melantak juadah! 🙂 Bagi sikecil lebih meriah. Perutnya kenyang poketnya mewah!

Abgreds menyusun sepuluh jari. Salah silap harap dimaafi. Dipanjangkan umur berjumpa lagi. Kehadrat Allah kita syukuri…

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri!

3. PR : PR 3

Blog Abgreds nama diberi. Setahun sudah ia beroperasi. Mencatat nukilan secara peribadi. Tiadalah canggih tiada sensasi…

Bicara santai tajuk pun bantai 🙂 . Banyak merapu, merepek, dan melepek 🙂 . Membuang masa korang yang pandai. Lebih baik korang makan kerepek! 🙂

Blog ini bukan istimewa. Anehnya ia dapat PR juga. Abgreds tak tau apa indikasinya. Alih-alih dapat PR 3. Iye kerrr…..

Bukan hendak membanggakan diri. Cuma nak beri kredit dan dedikasi. Tanpa korang apakan jadi? Abgreds gila cakap sorang diri! 🙂 …

TERIMA KASIH UNTUK KORANG SEMUA…!!!
TERIMA KASIH UNTUK KORANG SEMUA…!!!
TERIMA KASIH UNTUK KORANG SEMUA…!!!

Errr…nak tanya juga ni, agaknya PR kita bagi Allah berapa ye? Macam tak de PR jer… :(. Baik aku dan korang congak-congak seketika. Muhasabah diri kawan! Ingat kawan-kawan… :

                       PR ALLAH TAALA LEBIH PENTING DARI PR GOOGLE! 🙂

Selamat Mengira PR Korang Semua!

Mula-mula kawe (kawan) mintak izin nak cilok tokey Mail punya gantinama okey. Kawe dah lama teringin tulis macam nih.  Boleh tokey? Mintak halal tokey ya…

Satu hari sebelum raya

Ko main jauh-jauh Red. Ko tak tau. Ko kecik lagi.” Abe Man macam biasa memang eksen dengan kawe. “Ko nengok nih…susah ni…kena macam ni…macam nih…”

Eleh…setakat sapu-sapu macam tu kawe taulah…bisik hati kawe.

“Ha…dah siap. Ko jangan usik mende nih. Bahaya! Kang tangan ko tebako (terbakar).” Ujar abe Man. Matanya sengaja dibeso-besokan tengok kawe.

Eleh…ingat kawe takut ke..tembak kang dengan pistol air baru tau!, bisik hati kawe sambil jeling-jeling takut… 🙂

Petang tu kawe datang situ. Memang hajat kawe nak try buat kerja tuh. Bukan susah mana pun. Kang raya tahun depan dah boleh buat sendiri.

Dah tak de orang ni, bisik kawe lepas tengok keliling. Pelan-pelan kawe ambik tin tertulis ‘VARNISH’ tu dengan berus sapu dia. Kawe pun mulalah…

Dapat sapu dua tiga round, adik kawe datang. “Abang buat apa tu?”, tanyanya.  “Mana buat apa. Abe nengok jer…”, balas kawe. “Eleh…adik nampak…”

Ahh… Kawe pedulik hape… Kawe buat deekk aje…

Satu hari di hari raya

Kawe tengah makan pagi tuh. Tiba-tiba kawe dengo abe kawe jerit “ni sape punye keje ni !! Abih dah seluar aku !”

Semua pakat pergi depan. Abe Ari tengah marah-marah. Terpusing-pusing kepalanya menengok punggung seluar dia. Sebelah tangan pegang telefon.

“Apanya?” tanya mak tak paham. “Ni ha… mak nengok nih. Berbelang sudah seluo aku. Seluo mahal nih…” suara abe Ari separuh marah separuh sayu.

(Sebelum tu ada bunyi telefon. Telefon tu kat ruang tamu sebelah kerusi kayu. Sape-sape yang dapat call gerenti duduk kat situ).

“Man oo Man…mai sini. Ko tengok ni. Kata ko dah kering semalam…” Abe Man cepat-cepat jawab “ehh…semalam dah kering lah!”

“Tengok nih..tengok nih…mana ada…” abe Man duduk kat kerusi yang lain dua tiga tempat. “Tak de belang pun”

Abis yang nih…?!” tanya abe Ari. “Mana aku tau!”

Tiba-tiba adik kawe nyampuk “adik tau… adik tau…!” Alamak!…baru kawe ingat adik kawe ada kat sebelah semalam….aiseyman…

“Abe Red yang buat…abe Red…”

Demi mendengar je nama kawe disebut, apalagi, sepantas kilat kawe lompat ke tanah ikut pintu dapur. Kawe lari sekuat-kuat hati walaupun tak laju mana.

“Red!! Nak ke mana tu?! Siaplah ko nanti..!!” Sayup-sayup dengo jeritan abe Ari. Kawe dah kecut teloq nak toleh 🙂 .Lari jer…

Cis…macamana boleh tak kering pulak? Takkan sapu petang-petang tak kering….adeehhh… Dan kawe terus lari dan lari di pagi aidil fitri….

Kira-kira dah jauh, kawe pun rehat. Penat siott…tengok keliling… ahh sudah…kat mana pulak kawe ni??

Errr….. cuba korang teka kat mana kawe raya hari tuh…..yiiiiihaaaa…

*        *          *

Entri raya spesel untuk Encik Mail di http://dululainsekaranglain.com/maklumat-dan-notis/cabaran-blogger-satu-hari-di-hari-raya …dan untuk teman-teman yang lain juga… 🙂

Masa tu kat tempat aku cuaca redup. Ada mega mendung sikit-sikit. Tak jadi ni…bisik hati aku. Dua tiga kali aku hembus kat udara. Mana tau cerah balik.

Sampai ke petang, macam tu je la. Makin kuat rasa tak jadi. Mak dengan abah pun selamba je. Abang, kakak buat kerja masing-masing.

Berita Nasional TV1 habis tepat jam 8.30 malam. Satu desa menjadi senyap sunyi. Semua mata terpaku kat depan tv…menanti…dan menanti…

‘…..jatuh pada hari ESOK !, sekian haribulan, sekian tahun…. sekian….’

Demikian diumumkan. Sejurus, seluruh perkampungan menjadi hingar bingar. Semua anggota keluarga bersorak riang. Esok hari raya!

Serta merta kedengaran bunyi meriam buluh, bunga api, mercun…dan tidak ketinggalan suara isi rumah di sana sini.

Inilah memori raya paling indah bagi aku. Sungguh klasik dan nostalgik. Tak akan dapat aku ganti dengan mana-mana momen raya yang lain.

ESOK yang dimaksudkan adalah 1 Syawal, iaitu hari pertama hari raya sebab telah kelihatan anak bulan syawal.

Tetapi kalau anak bulan tidak kelihatan, ertinya masih ada kemungkinan esok kena berpuasa lagi untuk mencukupkan 30 hari berpuasa jika anak bulan tidak kelihatan. Dalam kalender biasanya ada tanda ** seperti gambar di atas.

Dengan pengumuman tersebut, semua orang disamping gembira, tetapi jugak menjadi kelam kabut dek persiapan raya yang belum siap!  

Kelam kabut itulah yang teramat-amat manis dalam ingatan aku hingga hari ini. Bayangkanlah, dalam tempoh beberapa jam sebelum subuh aidil fitri esok hari, seribu satu macam kerja yang nak dibuat.

Langsir belum pasang, ayam belum tangkap, cat tak sudah lagi, ketupat lauk pauk semua nak kena masak….hish...macam-macam….

Pertama sekali kena serbu…kedai runcit yang cuma ada sebuah dua tu. Berebut-rebut cari barang itu, barang ini. Habis stok pulak..., dah kena cari kat pekan atau kedai kampung sebelah.

Bahagian aku dah tentu kena tangkap ayam. Cehh... malam-malam pi sakat ayam yang tengah tidur. Susah wooo…ayam ni cuma tidur-tidur ayam je…baru nak jerkah, dia dah lari 100 meter haha…

Semua orang tak tidur malam tu. Ada saja kerja nak buat. Dah dapat tangkap ayam, aku cabut pergi ngulor…ehh..pergi main meriam buluh. Tak tahan dengar bunyi meriam kawan aku kat sebelah sana.

Sedar tak sedar, aku main sampai subuh rupanya. Balik rumah semua dah siap!! Ketupat rendang dah saji atas meja. Tapi muka masing-masing dah macam kuli batak…minyak-minyak… ahak!

Tak apa. Kejap lagi mandi. Lepas tu muka ceria sebab hari ini hari raya!!

Yang lebih dramatik itulah seperti yang aku tulis di permulaan tadi – cuaca mendung. Macamana nak nampak anak bulan, kan? Jadi masing-masing agak lusalah rayanya. Tup-tup besok ko…ha hambik…

*   *   *

Sekarang dah tak ada suasana tu. Iyalah, susah juga nak tunggu pengumuman yang suspen’ macam tu setiap kali. Kelam kabutnya pun nanti dah jadi berganda-ganda pulak.

Baik tetapkan saja. Puasa 30 hari, lepas tu raya. Tak ada ‘suspen’, tak ada kelam kabut. Jadual raya boleh susun cantik-cantik punya…

Habis tu, apa hal dengan teropong anak bulan tu? Teropong makin canggih, tapi asyik tak nampak jeroppss….itu gua tak tau beb! 🙂

Nota : seingat aku, mulai tahun 90 an tarikh raya ni macam dah tetap, kan?

Berita tentang JAIS, aktiviti gereja, melayu murtad, dan serupa itu sedang panas berputar di media-media utama maupun blog-blog politik.

Boleh tak agaknya blog-blog politik ini puasa politik? Susah kottt…..

Namun bagi saya, ia hanya cerita ulangan. Perkara tersebut sudah lama menjadi rahsia umum. Cuma menambah deretan versi sediada.

Keutamaan beragama seakan menjadi lemah dan ke bawah berbanding keutamaan berpolitik yang kian tampak menebal membarah di kalangan pemegang kuasa atau para pemerintah.

Boleh tak agaknya politikus ini puasa politik? Susah kottt…..

Ditambah pula dengan kesopanan dan kesusilaan jawatankuasa berkaitan agama untuk bersuara, bertindak atau berhujah, hingga kita terpaksa meneropong seantero negara mencari bayangan mereka.

Boleh tak agaknya politikus bagi golongan ini puasa politik? Susah kottt…..

Kecewa? Tentulah kecewa dan gusar melihat agama, bangsa dan negara yang menjadi latar hidup dan kehidupan saya bernasib begitu.

Saya kena tahu pasal politik sebab ia perihal pemimpin atasan yang bertanggungjawab memandu arah perjalanan negara saya.

Boleh tak agaknya saya sebagai politikus solo ini puasa politik? Susah kottt…..

Nak puasa pun ada politik, tak percaya?

Cuba tengok tv segmen berita. Cuba tengok drama anak yatim dan jamuan berbuka. Cuba banding bulan bukan puasa…..

Mana ada ‘puasa politik’, kan? Kan? 🙂

Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 55,016 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my