Blog Abgreds

Warung punk

Posted on: 26 Jun 2010

Semalam aku jumpa kawan baik aku. Seorang bisnesman besar. Aku jumpa kat warung yang biasa aku minum dengan dia. Kami berborak banyak perkara. Soal bisnes. Soal duit. Soal politik. Biasalah, orang lelaki pusing-pusing lagu tu juga. Lama juga bersembang. Sekali tengok jam, ha… dah pukul 1 pagi. Ingat nak balik. Tiba-tiba…

Ada sekelompok manusia datang ke warung tu. Budak-budak muda. Rambut cacak-cacak. Warna macam-macam. Pakai jaket kulit butang besar-besar. Kasut kulit juga. Dia orang ambil port tak jauh dari aku dan kawan aku tu. Adalah dalam 7 orang. Lakinya 4, pempuannya 3. Dah dekat baru cam. Dari jauh sama saja semua. Ni la agaknya yang dikata orang budak-budak punk. Kawan aku dah geleng kepala. Camne abgreds? Tanyanya.

Kawan aku tu usahawan. Bisnes macam-macam. Turun naik bisnes dia dah lali. Kalau jumpa aku, ada saja masalah bisnes yang dia ceritakan. Aku tolong dengar sajalah. Sekarang dia dah stabil. Rezeki murah sampai boleh tolong ramai kawan-kawan yang memerlukan. Sampai satu ketika, dia ada tertanya macamana nanti kalau dia dah tak ada. Hajat dia nak tengok anak muda bangsa melayu ni ikut berjaya seperti dia.

Tapi yang dia jumpa lebih banyak seperti bebudak muda kat warung tu. Ada juga yang bagus dan berusaha sungguh-sungguh. Tapi sikit. Tak dapat nak legakan hati dia. Macamana abgreds? Aku sendiri termangu. Bukan dia saja, aku yakin mak bapak budak-budak tu sendiri nak anak-anak dia orang berjaya. Cuma aku tak pasti adakah mak bapak dia orang tahu anaknya dah jadi seperti itu? Entahlah…

Tiap generasi tu ada cabaran dan ujian masing-masing. Aku tahu, aku juga kena ada peranan untuk membentuk waris bangsa kita ni. Cabarannya ialah untuk memahami anak-anak muda ni. Muda aku dengan muda dia orang lain. Tapi itu bukan alasan. Baik, aku nak mula sekali lagi. Cari jalan untuk yang sesuai dengan cara aku. Kau orang pun buatlah mana yang patut. Kita dulu dah dibantu tuk moyang kita masa kita masih muda. Sekarang gilirang kita pula.

Emm, nak bantu budak muda, aku kena jadi muda juga,kan? Macamana nak jadi muda? Bukan kat muka. Muka dah tak boleh diawet lagi, ha ha.. mudakan saja iltizam aku. Mudakan fikiran aku. Mudakan wawasan aku. Belajar jadi muda, insya Allah jadi-jadi…

Label: ,

2 Respons to "Warung punk"

terima kasih kak jie atas komen. tukang blog baru bertatih…
tukang cat beli tali, kalau sempat datang lagi 🙂

Salam, terimakasih kerana singgah blog kak jie

ini pendapat awal..jgn marah tau

no 1 – buat kategori setiap entri.. contoh isu semasa, politik, peribadi..dll

no 2 – entri justify

no 3 letak gambar dlm setiap entri.

itu saja…yg lain2 dah ok

Tinggalkan komen

Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 65,631 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my