Blog Abgreds

Archive for September 2011

Pada suatu hari, betul-betul tak ingat tarikh tepatnya, aku teringat suatu peristiwa. Aku disuruh oleh cikgu ‘tulis betul-betul’.

Aku pun tulis perkataan ‘betul-betul’ banyak-banyak. Dah siap, aku bagi pada cikgu. Cikgu mengetap bibir. Geram!

Saya bukan suruh awak tulis ‘betul-betul’!, bentaknya. Tulisan awak tu yang tak betul. Kejap rapat kejap jarang…betulkan tulisan awak! Baca baki entri ini »

Sejarah besar Bukit Kepong, korang mesti tau punya!

1. Peristiwa serangan komunis terhadap pasukan keselamatan di Balai Polis Bukit Kepong, seperti yang korang baca dalam buku sejarah.

2. Dato’ Jins Shamsuddin melakar sejarah dengan pembikinan filem bersejarah ‘Bukit Kepong’, seperti yang korang tengok setiap kali hari Merdeka.

3. Peristiwa serangan pembangkang terhadap pasukan pemerintah di arena politik negara berkaitan ‘Peristiwa Bukit Kepong’, seperti yang korang lihat dalam senario terkini.

Cukuplah tu. Korang dah tau pun. Tapikan ada sejarah yang korang tak tau, terutamanya masa Dato’ Jins buat filem tu. Betul! Mari aku bagi tau… Baca baki entri ini »

Sempena aidil fitri, saya berkesempatan menziarahi sanak saudara di sekitar Johor Bahru kelmarin. Perjalanan yang agak jauh bagi saya.

Memperuntukkan waktu perjalanan lebih kurang 2 jam pergi dan 2 jam balik, dan 2 hari 2 malam tempoh ziarah, saya berdoa agar jentera usang kancil 660 saya tidak bermasalah. Baca baki entri ini »

Syukur alhamdulillah, seminggu sudah aidil fitri disambut oleh umat islam. Mudah-mudahan pengisiannya dapat kita laksanakan menurut syariat.

Antara memori indah penulis kali ini ialah pertemuan semula rakan-rakan persekolahan dulu yang ada antaranya sudah berbelas tahun tidak ketemu.

Sebaik bertentang mata, ingatan penulis langsung mengimbau pelbagai peristiwa dan kenangan yang pernah dilalui saat bergelar pelajar bersama dengan rakan-rakan tersebut.

Kami bersembang panjang tentang diri masing-masing. Memang tak cukup masa. Tapi cukup memadai untuk merungkai rindu kepada mereka yang Allah takdirkan bagi kita sebagai SAHABAT.

Sahabat ialah orang yang sangat kita percayai. Seorang yang menjadi diri kita yang kedua. Yang sanggup bersusah payah dan berkorban untuk kita.

Penulis pernah bertemu seorang guru yang mengungkapkan betapa pentingnya peranan sahabat bagi seseorang.

Mengambil contoh dari riwayat Rasulullah, Nabi sendiri berkenan mengangkat sebilangan pemeluk Islam awal sebagai sahabat kepada Baginda.

Sokongan keluarga memang penting. Namun jika tiada para sahabat, tugas Baginda untuk berdakwah tentu menjadi lebih sukar.

Para sahabat Bagindalah yang mewarisi kitabullah dan segala macam sunnah untuk disebarluaskan di kemudian hari.

Para sahabat Bagindalah yang bekerja keras dan bertungkus lumus berusaha agar syiar islam terus berkembang dan ke seluruh alam ini.

Atas usaha para sahabat itulah jua kita dapat mengenal Allah dan mengecap kemanisan iman dan taqwa di bumi nusantara sekarang ini…

Ala, kisah pasal kawan saja? Bagi penulis, setiap peristiwa ada hikmahnya. Tidak mengira kecil besarnya, penting tidaknya, semua terkandung ilmu yang sangat tinggi.

Seharusnya kita insaf, apa jua peristiwa yang berlaku di sekeliling kita adalah dengan takdir Allah. Sudah tentu ada ‘sesuatu’ yang menjadi bahagian kita.

Setidak-tidaknya, kita terfikir perihal persahabatan kita. Adakah kita punya sahabat? Bagaimana kita menjaga persahabatan dengan teman-teman rapat kita?

Adakah kita waktu ini tidak punya sahabat sejati? Jika tiada, kenapa? Kenapa orang lain sukar berkawan dan bersahabat dengan kita?

Adakah boleh sahabat di alam siber ini menjadi sahabat di alam realiti? 🙂
Tentu saja boleh asal ada kemahuan…kan?

Seperti kisah kawan penulis ni… http://familiazam.com/dari-alam-maya-ke-alam-nyata.html

 


Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 55,304 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Artikel Terbaik

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my