Cerita sebiji ‘manju’.
Posted 11 Januari 2011
on:Pada suatu petang, semasa Jepun masih jauh dari mewah, seorang pengemis memasuki sebuah kedai kuih yang mahsyur untuk membeli sebiji manju (sejenis pau Jepun berinti kacang).
Pembantu kedai yang terkejut melihat seorang pelanggan yang begitu hina dalam kedai kelas pertamanya, lekas-lekas membungkus manju itu.
Tetapi sebelum dia sempat menyerahkan kepada pengemis itu, pemilik kedai tiba dan berkata “tunggu sebentar, biar saya melayannya”.
Pemilik kedai mengambil manju itu lalu diserahkan kepada pengemis. Sebaik pengemis itu membayarnya, pemilik kedai itu tunduk dan dengan sopan berkata “terima kasih banyak kerana sokongan awak”.
Pembantu kedai berasa hairan lalu bertanya “kenapa tuan melayannya sendiri? Sedangkan dengan pelanggan yang lain tidak berbuat demikian?”
Jawab pemilik kedai, “kita patut gembira dan berterima kasih kepada semua pelanggan yang datang ke kedai ini. Tapi dalam kes pelanggan tadi, ia suatu yang istimewa”.
“Hampir semua pelanggan kita berkemampuan, dan bagi mereka tidak ada masalah untuk membeli kuih manju di sini”.
“Tetapi bagi pelanggan tadi, dia berkehendak sangat untuk merasa sebiji manju kita. Dia mungkin telah membelanjakan segala wang yang ada padanya untuk membeli”.
“Jadi saya tahu ini amat penting kepadanya. Justeru, saya fikir dia patut dilayan oleh pemilik kedai ini sendiri. Itulah maksud perniagaan”
* * *
Kisah ini saya petik dari buku Bukan Kerana Periuk Nasi Sahaja. Ia sebuah buku tulisan pengasas Syarikat Industri Elektrik Matsushita Berhad.
Pengasas tersebut, Konosuke Matsushita, merakamkan kisah tersebut dalam satu segmen di dalam bukunya itu.
Beliau menyatakan sangat tertarik dengan kisah tersebut yang memberikannya inspirasi dalam perniagaan iaitu :
“Setiap pelanggan berhak mendapat penghormatan yang sama. Bukan berdasarkan saiz pembelian atau prestij peribadi”
Beliau juga menyatakan itulah kegembiraan seorang peniaga yang sebenar, iaitu mencari dan meletakkan hak sama taraf bagi setiap pelanggan.
Kisah ini memang menarik. Persoalannya, masih relevankah ia dengan senario perniagaan kontemporari?
Bolehkah dinilai akan status jujur pemilik kedai serta pengemis tersebut dengan keadaan semasa yang semakin penuh kecurigaan?
Itulah secebis putaran kisah dalam dunia perniagaan dan keusahawanan. Anda mungkin ada persepsi yang lain?
33 Respons to "Cerita sebiji ‘manju’."
biasakan diri kita memberi sesuatu kepada orang lain harta yg paling kita sayang kerana besar ganjarannya 🙂
Salam abgreds. Satu kisah yg menarik. Tentulah dalam zaman ini kisah sebegini amat jarang ianya berlaku, namun konsepnya masih digunakan dalam perniagaan termasuk syarikat2 besar.
Petronas dan Malaysia umpamanya menanam banyak modal di negara dunia ke tiga di Afrika semasa zaman Tun M. Rasanya byk keuntungan dari segi pelaburan luar dan peluang perniagaan yg kita nikmati sekarang walaupun pada zaman Tun dulu nampak mcm membazir aje. 😀
bagusnya kalau semua penjual kat malaysia nih mempunyai sikap macam tuh. suka artikel nih. pengajaran masuk ke dalam. =)
Tapi orang jual durian kat tepi jalan tu pulak, harga ikut jenis kereta yang datang, kalau kancil, harga durian murah,kalau dtg bli naik NAZA, mahal lagi, kalau datang naik merz…laaagiiii cekik darah….
ketidak cerdikan kita semasa melayan pelangan walaupun pelanggan yang sekadar datang melihat akan meninggalkan kesan berantai yang cukup besar dalam masa yang lama…
kita mungkin tak sedar, perkara ni bukan setakat relevan, tp sebenarnya amat perlu dalam perniagaaan….cuba bayangkan, kalau seorang pengemis yg kita layan dengan baik tu bercerita dengan pengemis-pengemis lain, dah jadi promosi percuma untuk perniagaan kita.
Salam 🙂
wah, betul tu. hani minat bisnes 🙂 rasanya ini pengajaran yg perlu diambil semua masyarakat yg punya perniagaan atau tidak, Sebenarnya ini pasal humanity dan tempat dimana kita tiada membezakan darjat sesama kita.
suka entry nieh.
ada sesuatu y boleh dijadikan pengajaran.
soalnya pada masa kini ramai y menilai dari sudut wang ringgit dan kemampuan.malah di bezakan taraf antara pelanggan y berduit dgn y tidak.
pangkat VIP dan VVIP.
sekarang nie … ia susah nak diprakttikan.. nampak pelanggan yang poket tebal..serve bukan main lagi…
kita ni dibuat tidak endah.
sesetengah Hotel tu.
ni kira bertaraf 5 Bintang.
layan sesetengah pelangan
dengan baik.
setiap pelanggan berhak
dapat layanan yang sama.
Salam…
Menarik la cerita ni…
Selalunya kalau org tgk kita pakai selekeh, mesti nak tak nak je layan…
kagum betul…….mmg kagum sgt2…tq
Menarik!!
Ada pengajaran berguna kat situ 🙂
1 | tika leh
14 Januari 2011 pada 12:32 am
tak suka msuk kedai branded apabila tdk dilayan..muka nmpk xbrduit tppppppppppp…..
abgreds
15 Januari 2011 pada 7:07 am
Hehe..ko tak pandai eksyen ler Tika… cobain ko berlatih dulu jadi orang kaya macam Ajis tu.. kemudian baru masuk kedai tuh…hoho..