Blog Abgreds

Intuisi seratus entri

Posted on: 14 Januari 2011

 

Intuisi seratus entri

 

Ini masa menghela nafas

Istirehat jiwa tenangkan minda

Ambil semangat barang seberkas

Jangan keburu nafsu dan ghairah

 

Menulis itu perlukan tertib

Berkongsi ilmu sekadarnya waktu

Selesaikan dulu mana yang wajib

Utamakan dulu yang mana perlu

 

Ini masa merenung diri

Masa mendasar ke sanubari 

Melangkau mimpi dan realiti

Masa mengenal siapakah aku ini?

 

Kembali menyusur entri dahulu

Artikel satu hinggalah kini 

Apakah aku menulis melulu?

Ataukah cuma memuaskan hati?

 

Tentu tertanya bermacam perkara

Sampaikah isi sampaikah mesejnya?

Apakah manfaatnya untuk aku?

Apa pula baiknya kepada kamu?

 

Untuk kalian kusampaikan pesan

Tulisanku ini seadanya insan

Catatan diri bukanlah berlian

Cuma kerikil di denai di jalan

 

Blog ini alat komunikasi

Tulisan entri bicara sendiri

Mana bisa terjemah segala

Cacat kurangnya tentulah ada

 

Siang malam menebus kabus

Agar sampai ke destinasi

Entri ini yang ke seratus

Menjadi teman perjalanan diri

 

Separuh abad mengharung hidup

Pedih getir membadai cukup

Dunia kecilku seizin-Nya Tuhan

Kukongsi bersama untuk tatapan

 

Dipersilakanlah kalian semua

Bicaralah barang sepatah dua

Berilah input, idea apa saja

Untukku perkemas mana yang bisa

 

Budimu teman tiada kulupa

Kubawa hingga ke akhir hayat

Moga semua memperoleh pahala

Kelak di sanalah ditimbang disukat…

 

Terima kasih kalian semua…

35 Respons to "Intuisi seratus entri"

Assalaamu’alaikum Abgreds….

Membaca nukilan di atas, ia bukanlah pantun kerana kebanyakan baitnya tidak punya bersamaan rima ab ab. Tetapi lebih berbentuk seloka yang menceritakan secara padat akan sesuatu peristiwa dalam beberapa rangkap dan difahami mesejnya.

Tahniah, saya suka membaca seloka ciptaan Abgreds. Satu persembahan baru dalam penulisan yang jarang dilakukan. Teruskan berkarya.

Sepanjang mengenali Abgreds dan blog penulisan ini, banyak idea telah ditampilkan dengan bagus dan mengesankan. Usaha perkongsian bijak minda telah banyak memberi kesedaran kepada saya bahawa setiap orang mempunyai gaya tersendiri dalam menulis, cara fikir tersendiri dalam menutur bicaranya dan tentu sekali menampilkan citra diri unggul yang berbeza dari yang lain.

Tahniah dari saya. Senang dapat mengenali dan bersahabat dengan Abgreds di dunia blogger Malaysia. Antara beberapa sahabat blogger Malaysia yang boleh dibilang dengan jari sudi “membuang masa” menjenguk blog saya yang jauh di mata sana.

Salam persahabatan dan mesra selalu dari saya di Sarikei, Sarawak.

Wa’alaikumussalam wbt. puan Siti…

Saya tahu juga seloka itu bukanlah pantun. Mungkin ada serangkap dua yang mengikut hukum pantun sebenar. Saya kurang masa untuk menghasilkan pantun penuh untuk entri tersebut.

Penghasilan kebanyakan entri saya adalah secara spontan atau hampir. Bila berasa ingin menulis, saya fikirkan sejenak idea utamanya, langsung saya nukilkan idea lengkapnya.

Justeru ada antara hasil tulisan blog ini yang saya sendiri kurang berpuashati. Tapi tidaklah sampai saya mahu edit semula atau tarik balik setakat ini.

Idea utamanya adalah untuk memperingati diri dan kembali kepada niat asal saya berblog setelah entri mencapai 100 ini. Al-hamdulillah..mudah-mudahan semuanya ada manfaatnya.

Terima kasih untuk puan kerana sudi juga ‘membuang masa’ puan, yang saya kira lebih sibuk dengan rutin kerja harian, untuk ke blog ini juga.

abgred,,terharu saya bacer,,npk sgt selama nh sy tulis bnyk melalut,,cri idea susah sgt,,sbrg je sy merapu.huhu

Hai Wana, ko jangan tertipu dengan madah berhelah Abgreds tu hoho…
Dulu pun Abgreds melalut jugak macam ko.. (sekarang pun haha..)
Nanti Wana okeylah tu..kita usaha baiki diri ok…

salam
sungguh benar bait pantun kamu. niat di hati padat berisi untuk dikongsi.

terima kasih. kak ct suka datang ke sini.

W’salam kak CT…
Saya kira biarlah blog kita ni blog yang ada isi dan buahnya..samada isi atau buah tu disukai orang, terpulanglah..kan..

orang berbudi kita berbahasa..

salam

terima kasih kerana sudi singgah dan tinggalkan jejak kat blog saya buat kali pertama.

W’salam tuan..
Terima kasih juga menjejak kembali ke blog ini..

blue suka ini
salam hangat dari blue

Salam Abg Reds

Indahnya susunan bahasa entri ke-100 nih 🙂
Tahniah sampai ke tahap ini..
Bukan senang nak sampai ke angka 100..

W’salam Shinju..
Entri kemetot cepatlah dapat jumlah tu..tu pun 6 bulan jugak tu..bukan rajin pun tulis.. 🙂

wah, entri yg ke 100..thniah..xbuat kenduri ke??heheh

Saja buat entri peringatan ni Tika..biar ingat balik niat tulis blog dulu…

Salam Abgreds

Selamat entry yg ke seratus. Menarik pantun abgreds!

W’salam Pia… terima kasih..

mengingatkan kita akan tanggungjawab seorang blogger. biar apa yang kita utarakan biar berpada-pada. perasaan orang lain harus dijaga. kerana apa yang kita tulis mencerminkan keperibadian kita.

Terima kasih Seri..
Seorang blogger memang sepatutnya bertanggungjawab terhadap tulisannya. Biarlah tulisan itu bermanfaat untuk semua dan tidak menimbulkan kekeliruan…

Puitis..

P/s: Teruskan menulis.. Berkongsi cerita sesama kita 🙂

Terima kasih missgee..

bakat berpantun ni:)

Saja jer…nak tukar selera kejap…

wow!! menarik.. saya ambil untuk peringatan buat diri sendiri..

Peringatan baik memang baik untuk semua orang yang nak baik…

abgreds ni bekas juara pantun kebangsaan kan? pantun mantop….

Bekas apanyer…tak de-tak de.. ko jangan nokok nokok… 🙂

hisshhh memalu lakkk…ekekkekkeee…

semoga blogging bukanlah perkara yang sia-sia..

Begitulah hendaknya Adele…

ohh.. terer la abg red, sampai kan madah nasihat & kata hati dalam bentuk pantun 🙂

Pantunkan pusaka kita Hani, sesekali rindu juga nak berpantun.. 🙂

Tinggalkan komen

Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 65,658 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my