Blog Abgreds

Cerita sebiji ‘manju’.

Posted on: 11 Januari 2011

Pada suatu petang, semasa Jepun masih jauh dari mewah, seorang pengemis memasuki sebuah kedai kuih yang mahsyur untuk membeli sebiji manju (sejenis pau Jepun berinti kacang).

Pembantu kedai yang terkejut melihat seorang pelanggan yang begitu hina dalam kedai kelas pertamanya, lekas-lekas membungkus manju itu.

Tetapi sebelum dia sempat menyerahkan kepada pengemis itu, pemilik kedai tiba dan berkata “tunggu sebentar, biar saya melayannya”.

Pemilik kedai mengambil manju itu lalu diserahkan kepada pengemis. Sebaik pengemis itu membayarnya, pemilik kedai itu tunduk dan dengan sopan berkata “terima kasih banyak kerana sokongan awak”.

Pembantu kedai berasa hairan lalu bertanya “kenapa tuan melayannya sendiri? Sedangkan dengan pelanggan yang lain tidak berbuat demikian?”

Jawab pemilik kedai, “kita patut gembira dan berterima kasih kepada semua pelanggan yang datang ke kedai ini. Tapi dalam kes pelanggan tadi, ia suatu yang istimewa”.

“Hampir semua pelanggan kita berkemampuan, dan bagi mereka tidak ada masalah untuk membeli kuih manju di sini”.

“Tetapi bagi pelanggan tadi, dia berkehendak sangat untuk merasa sebiji manju kita. Dia mungkin telah membelanjakan segala wang yang ada padanya untuk membeli”.

“Jadi saya tahu ini amat penting kepadanya. Justeru, saya fikir dia patut dilayan oleh pemilik kedai ini sendiri. Itulah maksud perniagaan”   

*   *   *

Kisah ini saya petik dari buku Bukan Kerana Periuk Nasi Sahaja. Ia sebuah buku tulisan pengasas Syarikat Industri Elektrik Matsushita Berhad.

Pengasas tersebut, Konosuke Matsushita, merakamkan kisah tersebut dalam satu segmen di dalam bukunya itu.

Beliau menyatakan sangat tertarik dengan kisah tersebut yang memberikannya inspirasi dalam perniagaan iaitu :

“Setiap pelanggan berhak mendapat penghormatan yang sama. Bukan berdasarkan saiz pembelian atau prestij peribadi” 

Beliau juga menyatakan itulah kegembiraan seorang peniaga yang sebenar, iaitu mencari dan meletakkan hak sama taraf bagi setiap pelanggan.

Kisah ini memang menarik. Persoalannya, masih relevankah ia dengan senario perniagaan kontemporari?

Bolehkah dinilai akan status jujur pemilik kedai serta pengemis tersebut dengan keadaan semasa yang semakin penuh kecurigaan?

Itulah secebis putaran kisah dalam dunia perniagaan dan keusahawanan. Anda mungkin ada persepsi yang lain?

33 Respons to "Cerita sebiji ‘manju’."

tak suka msuk kedai branded apabila tdk dilayan..muka nmpk xbrduit tppppppppppp…..

Hehe..ko tak pandai eksyen ler Tika… cobain ko berlatih dulu jadi orang kaya macam Ajis tu.. kemudian baru masuk kedai tuh…hoho..

biasakan diri kita memberi sesuatu kepada orang lain harta yg paling kita sayang kerana besar ganjarannya :)

Ganjaran besar itu masih kurang memikat lantaran iman senipis kulit bawang, tidak terkesan ‘sebesar’ mana adanya…
Perlu iringan yakin dan taqwa untuk mempraktik sunnah tersebut…

Salam abgreds. Satu kisah yg menarik. Tentulah dalam zaman ini kisah sebegini amat jarang ianya berlaku, namun konsepnya masih digunakan dalam perniagaan termasuk syarikat2 besar.
Petronas dan Malaysia umpamanya menanam banyak modal di negara dunia ke tiga di Afrika semasa zaman Tun M. Rasanya byk keuntungan dari segi pelaburan luar dan peluang perniagaan yg kita nikmati sekarang walaupun pada zaman Tun dulu nampak mcm membazir aje. :D

Salah satu ciri pemimpin adalah pandangannya yang jauh (wawasan / persepsi dsb). Cukup mengkagumkan mereka ini. Penilaian mereka selalu jauh ke depan.
Pun begitu, mereka bukan lahir terus macam tu, tentu ada faktor dan asbabnya. Dari situlah beda antara pemimpin dan rakyat kebanyakan..

bagusnya kalau semua penjual kat malaysia nih mempunyai sikap macam tuh. suka artikel nih. pengajaran masuk ke dalam. =)

‘Kalau’ jer lah Eiela..
Tah bila nak tengok senario yang tak ‘kalau’ lagi tu..huhu..

Tapi orang jual durian kat tepi jalan tu pulak, harga ikut jenis kereta yang datang, kalau kancil, harga durian murah,kalau dtg bli naik NAZA, mahal lagi, kalau datang naik merz…laaagiiii cekik darah….

Macam pernah kena jer cikgu..huahua…
Lain kali pakai keta tranformer la, agak nak singgah tukar le keta buruk-buruk, dapatlah murah sikit hehe…. :)

Assalaamu’alaikum Abgreds…

Subhanallah, saya sangat terharu sekali membaca kisah tersebut. Satu penghargaan dan penghormatan kepada mereka yang telah banyak berkorban mengkayakan mereka yang berkenaan.

Teringat saya, ketika saya kecil di sekolah rendah dulu, terpaksa mengumpul duit satu ringgit (lebih belanja sekolah- 10 sen sehari) setiap hujung minggu, hanya kerana hendak membeli 10 biji karipap seorang jiran yang sangat sedap intinya dan rangup dimakan ketika masih panas2 lagi, baru keluar kuali. Masih terkenang kesedapan karipap itu. karipap masa kini, masya Allah.. entah apa2 inti dan rasanya.

Salam mesra dari Sarikei, Sarawak.

Wa’alaikumussalam wbt. puan Siti…

Kisah kecil puan Siti tidak kurang menariknya. Saya juga pernah berbuat demikian untuk tujuan impian kanak-kanak lelaki…kereta mainan! Haha…

Semangat nak kumpul duit dapat dengan membayangkan sedang bermain-main kereta mainan impian itu.

Barangkali itu sebahagian adat budak kecil walau di mana jua kan puan. Terima kasih berkongsi momen indah zaman kecil puan itu…

ketidak cerdikan kita semasa melayan pelangan walaupun pelanggan yang sekadar datang melihat akan meninggalkan kesan berantai yang cukup besar dalam masa yang lama…

Wo.. pendapat kaki bisnes yang cerdik lagi mencerdikkan..terima kasih bro dnoBiz..

kita mungkin tak sedar, perkara ni bukan setakat relevan, tp sebenarnya amat perlu dalam perniagaaan….cuba bayangkan, kalau seorang pengemis yg kita layan dengan baik tu bercerita dengan pengemis-pengemis lain, dah jadi promosi percuma untuk perniagaan kita.

Orang yang berjiwa niaga memang alert benda macam ni Solleh. Layanan baik tu jadi strategi serampang dua mata-jaga imej dan promosi percuma..

Salam :)
wah, betul tu. hani minat bisnes :) rasanya ini pengajaran yg perlu diambil semua masyarakat yg punya perniagaan atau tidak, Sebenarnya ini pasal humanity dan tempat dimana kita tiada membezakan darjat sesama kita.

suka entry nieh.
ada sesuatu y boleh dijadikan pengajaran.
soalnya pada masa kini ramai y menilai dari sudut wang ringgit dan kemampuan.malah di bezakan taraf antara pelanggan y berduit dgn y tidak.

Duit diperhambakan dan diperdewakan. Ada jadi hamba duit. Ada jadi pemuja duit…

pangkat VIP dan VVIP.

sekarang nie … ia susah nak diprakttikan.. nampak pelanggan yang poket tebal..serve bukan main lagi…

kita ni dibuat tidak endah.

Sekarang zaman duit Zik, no money no bini eh…err..no services… :)

sesetengah Hotel tu.
ni kira bertaraf 5 Bintang.
layan sesetengah pelangan
dengan baik.

Itulah yang tak berapa patut tapi selalu terserempak..

setiap pelanggan berhak
dapat layanan yang sama.

Begitulah yang sepatutnya Ali…tapi susah nak tengok yang patut-patut :)

Salam…

Menarik la cerita ni…
Selalunya kalau org tgk kita pakai selekeh, mesti nak tak nak je layan…

W’salam kak Iza…
Orang besar ni fikirannya pun besau-besau … ;)

kagum betul…….mmg kagum sgt2…tq

Sama-sama Mat dan Mina…
Korang ni pergi mana-mana berdeut yer…? :)

Menarik!!
Ada pengajaran berguna kat situ :)

Tiap sesuatu ada sesuatu untuk difikirkan :)

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Sinopsis blog abgreds

Blog abgreds ingin melihat makna
pada aksara dan kosa kata dari sudut sedikit berbeda, buat menambah variasi
pemahaman semua.
Selamat membaca!

K O T A K — S H O U T M I X

Statistik blog

  • 41,936 - sejak 19 Jun 2010

Salam sejahtera

Blog ini adalah blog peribadi abgreds. Semua artikel adalah nukilan abgreds untuk tatapan bersama.

Artikel abgreds merupakan rangkuman pengalaman dan kisah perjalanan hidup abgreds.

Abgreds harap artikel-artikel di sini dapat sedikit sebanyak memberi manfaat buat anda.

Anda dialu-alukan untuk memberikan idea, pandangan, nasihat, kritikan, dan sebagainya.

Sila tinggalkan jejak anda di ruang komentar atau shoutbox.

Terima kasih atas ziarah anda!

Salinan semula

Abgreds membenarkan kandungan artikel di blog ini diterbitkan semula dengan syarat disertakan kredit / pautan ke blog ini.

Sebarang pertanyaan boleh di e-mailkan ke abgreds melalui alamat : takterra@gmail.com

Sila ambil perhatian, kandungan blog ini adalah diawasi.....

...

Protected by Copyscape Duplicate Content Checker

Negara pengunjung

free counters
Online Users
bighandesign
My Ping in TotalPing.com

BlogMalaysia.com

Blogged.my
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: