Kertas kerja tentang ‘kertas kerja’.
Posted 18 Januari 2011
on:Ini ada satu kerja untuk anda. Kerja anda ialah memahami satu kertas kerja. Kertas kerja itu adalah tentang ‘kertas kerja’. Harap anda sudah bersedia.
Ini suatu kertas kerja. Kertas kerja ini adalah tentang ‘kertas kerja’. Apakah itu kertas kerja? Kertas kerja bererti kerja yang dilaksanakan di atas kertas.
Ia satu perancangan. Satu rangka kerja. Satu kerja permulaan untuk satu kerja sebenar yang akan dimulakan serta dihabiskan satu masa kelak.
Katakan ada kerja sebenar yang mencapai 100 tingkat bangunan. Atau 100 hektar keluasan. Atau 100 orang tenaga pekerja. Atau 100 minggu pembuatan.
Maka semuanya itu diringkaskan dalam satu kertas kerja seringkas yang mungkin. Setebal 10 mukasurat. Atau 10 keping slide. Atau 10 kali mesyuarat. Dan sebagainya.
Siapakah pekerja yang kerjanya membuat kertas kerja? Apakah dia juga memerlukan satu ‘kertas kerja’ untuk membuat satu kertas kerja?
Sudah tentu dia ada kertas kerjanya sendiri sebelum membuat sesuatu kertas kerja yang lain. Kertas kerja tersebut ada di dalam kotak fikirannya.
Dengan kata lain, sudah tentu dia ada ilmu dan pengetahuan membuat kertas kerja sebelum bekerja sebagai penulis kertas kerja.
Kertas kerja asalnya bukan dari kertas, tapi dari minda pekerja tersebut. Dinamakan kertas kerja bila kerja itu dipindahkan dari otak ke kertas.
Anda lihatlah, pekerja itu telah mengerjakan suatu kerja yang begitu besar, begitu gah, dan hebat hanya dalam satu kertas kerja.
Sebenarnya, setiap satu kerja mesti ada kertas kerja. Kalau kerjanya senang, senanglah kertas kerjanya. Kalau kerjanya susah, kertas kerjanya pun ikut susah.
Perlu diingat, kertas kerja yang baik belum tentu menghasilkan kerja yang baik. Ini kerana kerja yang baik dihasilkan oleh pekerja yang baik, bukan oleh kertas kerja yang baik semata-mata.
Oleh kerana kertas kerja ini penting kepada pekerja, ia mestilah dikerjakan dengan berhati-hati. Kertas kerja yang baik seharusnya membuatkan kerja tersebut berjalan dengan lancar dan menyenangkan.
Kertas kerja juga menjadi panduan agar pekerja yang melaksanakan kerja itu dapat bekerja secara cekap dan optimum. Dan kuranglah sibuknya.
“Orang yang sibuk sebenarnya tidak cekap. Orang yang cekap sebenarnya tidak sibuk…”
Itulah peranan penting kertas kerja. Kalau anda dapat memahami kertas kerja ini, anda bolehlah bekerja sebagai penulis kertas kerja!
Siapa akan jadi pelanggan anda? Oh, tidak perlu khuatir. Ramai bakal pelanggan pinjaman institusi kewangan sedang menanti anda. Cubalah! 🙂
Nota : teringat dulu buat kertas kerja nak buat pinjaman asyik kena tolak saja. Rupanya duit nak bagi kat peminjam tak dak! Huhu…
27 Respons to "Kertas kerja tentang ‘kertas kerja’."
tiada kerja kertas tak boleh buat kerja.
hahaha….
maza masa skool dulu selalu kena buat kertas kerja utk projek kolej dan persatuan…
kendian tu kat ofis sekarang pun kekadang (jarang yg amat sebenarnya) kena buat kertas kerja.. aderkkkk..
cik tom tak suka buat kertas kerja…pening..hehehe
Mana-mana kerja pun memang pening cik tom dan ianya cuma boleh di atasi dengan latihan dan pengkhususan yang lama. Saya pun tak pernah buat kertas kerja yang berkisar pada projek pembinaan. Jadi kalau tolak pada saya, sure bingung jugak. Normally, sykt2 besar ada QS utk buat kerja ni.
Kalau setakat kertas kerja untuk business plan dan tender2 kecik2 ada lah pengalaman sedikit.
Untuk lagi mudah ikuti kursus. Depa akan ajar cara mudah dan mengikut skema. 😀
Btw, entri yang menarik Abgreds walaupun mula-mula pening saya baca perkataan kertas kerja yang berulang-ulang tu.. he he.
Alamak terlambat lak komen entri ni…pesal sekarang saya tengah sibuk dengan kertas kerja macamana nak buat kerja yang nampak kita memang buat kerja.
Betul tu,“Orang yang sibuk sebenarnya tidak cekap. Orang yang cekap sebenarnya tidak sibuk…”
Setuju sesangat…macam haku sekarang tengah berblog…tak sibuk kannn? cekap la tu….hi hi hi…( gurau jer…sebenarnya faham dan suka dengan statement tu…..)
“Orang yang sibuk sebenarnya tidak cekap. Orang yang cekap sebenarnya tidak sibuk…”
suka dengan ayat diatas…kualiti kerja yang bagus itu juga perlu utk menghasilkan kerja yang bagus kan.
entry ni mempunyai mesej yg mendalam..
Salam,
Famous perkataan kertas kerja kat pejabat ida sekarang ni abgreds. Kebetulan pula abgreds angkat tajuk ini sebagai entry.
Pada yang memandang membuat kertas kerja ini sebagai satu masalah memang pekerja yang bermasalah. Mereka selalu saja merungut kalau diberi tugasan membuat kertas kerja. Lagi haru kalau kerja yang diamanahkan itu diamanahkan pula bulat -bulat pada staff bawahan tapi bila dalam meeting, dialah juara mengembangkan dada dan hidung mengaku dia membuat kertas kerja tersebut.
Ini suara hati yang staff bawahan yang dimaksudkan hahahaha..
aku suka duit kertas berbanding duit syiling 😀
1 | eiela
21 Januari 2011 pada 7:26 pm
dua tiga kali saya baca entri nih abg reds. kesimpulannya,,kertas kerja amat penting. sebelum buat apa-apa tindakan mesti ada kertas kerja.. rangka kerja dan melahirkan kertas kerja yang berkualiti. bak kata pepatah inggeris nih. if u fail to plan, u plan to fail.
abgreds
22 Januari 2011 pada 7:56 am
Entri ni memang ‘sekolah’ sikit. Jadi nak fahamkan memang kena baca 2/3 kali. Yang tulis pun kena baca 2/3 kali biar pasti agar maksud entri ni tak lah sukar amat untuk difahami 🙂